Jak się uczyć – porady psychologa

Powoli zbliża się koniec I półrocza. Z doświadczenia wiem, że w tym okresie wzrasta Wasz poziom motywacji do nauki i działań podejmowanych w celu pozytywnej zmiany swoich ocen. Aby wspomóc Was w podejmowanych wysiłkach przekazuję kilka informacji pomocnych w uczeniu się. Zastosowanie ich nie jest gwarancją sukcesu, ale zwiększa szansę osiągnięć aktualnie i w przyszłości.

1. Powtarzanie bazą zapamiętywania. Ciekawostka: po godzinie od uczenia się zapominamy 56% materiału, po kolejnych dziewięciu godzinach poziom nowej wiedzy obniża się tylko o 8 %. Pierwsze powtórki powinny więc odbywać się jak najwcześniej od momentu zakończenia nauki nowego materiału (nawet w tym samym dniu z kontynuacją powtarzania przez kilka dni, przy czym każdego kolejnego dnia powtórzenia powinny trwać krócej).

2. Przerwy są bardzo ważne: zdolność zapamiętywania materiału spada po 30 minutach uczenia się , to znaczy, że umysł potrzebuje odpoczynku

  • po 30 min. uczenia, aby powrócić do początkowego stanu koncentracji wystarcza 5 min. przerwa,
  • gdy uczysz się ok. 2 godzin, przerwa powinna trwać 15 – 20 minut, a po 3 godzinach nauki konieczna jest przerwa trwająca nawet półtorej godziny (zasada – im dłużej trwa uczenie się, tym większa powinna być następująca po nim przerwa),
  • długość przerw zależy też od długości i trudności materiału – im trudniejszy i dłuższy materiał, tym więcej przerw (nie ucz się od razu całości materiału),
  • im trudniejszy jest materiał, tym krótsze powinny być przerwy,
  • długość czasu uczenia się i przerw zależna jest także od wieku – im jesteś młodszy, tym przerwy i czas uczenia się powinny być krótsze,
  • jeżeli szybko zapominasz , to twoje przerwy także powinny być krótsze

3. Zapamiętywanie w kilku krokach

I. Zrozumienie (im lepiej rozumiesz, to co czytasz, czego słuchasz, widzisz, tym szybciej zapamiętujesz). Zrozumienie ułatwia poszukiwanie odpowiedzi na pytanie „o co w tym chodzi?”

II. Zapamiętywanie. Gdy już rozumiesz, o co chodzi, przeczytaj tekst/definicję/zadanie ponownie. Angażuj w zapamiętywanie jak najwięcej zmysłów: a/ zmysł wzroku – obrazy, ciche czytanie; b/ zmysł słuchu – czytanie głośne, słuchanie nagrań; c/ zmysł wzroku i słuchu – czytaj na głos, w miejscach, które wydają Ci się trudniejsze moduluj tonację i barwę głosu (mów głośniej, ciszej, wolniej, czytaj na wesoło/smutno itp.) „Atakowanie” mózgu w ten sposób podkreśla, że ta informacja jest ważna. Równoczesne zaangażowanie kanału słuchowego i wzrokowego zwiększa szansę na zapamiętanie; d/ angażuj ciało i ruch – gdy masz więcej niż 12 lat zacznij stosować notatki graficzne; przy dłuższych tekstach do zapamiętania pisz krótkie streszczenia.

III. Przypominanie: a/ koncentracja: skup się na tym, aby jak najdokładniej odtworzyć informacje z pamięci – jak tekst się zaczynał i kończył, przypomnij sobie też wygląd tekstu, dźwięki, oraz odczucia – ruch w ciele; b/ na bardzo krótko (nie dłużej niż na 1 minutę) zmień swoją koncentrację, np. wyjrzyj przez okno, rozciągnij się, spójrz w górę i uśmiechnij się; c/ wróć jeszcze raz do przypominania – przypomnij sobie wszystko, co wykorzystałeś do zakodowania tekstu w pamięci; d/ jeszcze raz przypomnij sobie treść.

Pamiętaj, że w procesie uczenia się udział bierze nie tylko mózg, ale też emocje. Aby lepiej rozumieć i szybciej zapamiętać, ważne jest utrzymywanie emocji pozytywnych. Tak jak w życiu strach jest złym doradcą, tak i nie jest dobrym doradcą i nie sprzyja uczeniu się.

Danuta Hryniewicz, psycholog szkolny

Komentowanie jest wyłączone