Dlaczego wybraliśmy Montessori ? Co to za metoda?
Pedagogika Marii Montessori pozwala dziecku osiągnąć pewność siebie i samodzielność, a także daje mu możliwość wyboru aktywności i rozwijania się we własnym tempie. Edukacja Montessori opiera się na założeniu, że wszystkie dzieci mają wrodzoną zdolność uczenia się.
W indywidualnej pracy z dzieckiem dbamy o jego wszechstronny rozwój: intelektualny, emocjonalny i społeczny .
Dzieci pracujące Metodą Montessori uczą się samodzielności, dociekliwości, wzajemnie inspirują się do pracy, uczą się pracy ze źródłami, rozwijają swoje zainteresowania i talenty.
Zadania pedagogiki Montessori:
uczenie przez działanie: | dzieci zdobywają wiedzę i praktyczne umiejętności poprzez własną aktywność |
samodzielność: | dzieci swobodnie wybierają materiały i formę pracy; rozwijają indywidualne uzdolnienia i uczą się realnej oceny swoich umiejętności; kontrolują błędy |
koncentracja: | dzieci ćwiczą dokładność i wytrwałość przy wykonywaniu zadań |
lekcje ciszy: | sala ciszy – dzieci uczą się pracować w czasie cichych zajęć indywidualnych i grupowych |
porządek: | dzieci zdobywają umiejętność przestrzegania zasad porządku w otoczeniu i w swoim działaniu |
społeczne reguły: | dzieci są zróżnicowane wiekowo, sprzyja to wymianie wzajemnych zdolności i umiejętności, uczą się przestrzegać reguł: nie rań, nie niszcz, nie przeszkadzaj |
obserwacja: | nauczyciel = obserwator; obserwuje postępy dziecka, jest jego przewodnikiem |
indywidualny tok rozwoju każdego dziecka: | indywidualne traktowanie ucznia; dziecko pracuje według własnego tempa i możliwości |
- zasada swobodnego wyboru materiału: dziecko pracuje z tym z czym chce;
- zasada swobodnego wyboru miejsca pracy: gdzie chce;
- zasada swobodnego wyboru czasu pracy: kiedy i jak długo chce;
- zasada swobodnego wyboru formy pracy: samo lub w grupkach;
- zasada porządku: wszystko ma swoje stałe miejsce;
- zasada ograniczenia: materiały są w pojedynczych egzemplarzach
W naszej pracowni na półkach stoją specjalne zakupione do tego celu montessoriańskie pomoce dydaktyczne z różnych dziedzin wiedzy: matematyki, języka, przyrody oraz edukacji kosmicznej. Tematycznie odpowiadają one obowiązującym programom nauczania, ale co najważniejsze, znacznie go rozszerzają.