Pierwsze w Raciborzu Centrum Wsparcia Ucznia

Pierwsze w Raciborzu Centrum Wsparcia Ucznia od września działa w ZSOMS. Uroczystego otwarcia dokonano przy okazji świętowania Dnia Edukacji Narodowej. W centrum można skorzystać z porad specjalistów: psychologa, pedagoga, logopedy czy dietetyka, którzy będą działać zespołowo. Ważne, aby nasi eksperci umieli pomóc zarówno sześciolatkowi jak i nastolatkowi, bo przedział wiekowy w naszej szkole jest duży – mówi dyrektor Ludmiła Nowacka – Należy pod uwagę wziąć także fakt, że w SMS-ie uczą się sportowcy, którzy potrzebują odpowiedniej diety, mieszkają w internacie, poza domem rodzinnym, często z racji ciężkich treningów potrzebują wsparcia dydaktycznego – to z myślą o nich utworzyliśmy Centrum Wsparcia Ucznia.

Skąd idea utworzenia Centrum Wsparcia Ucznia w ZSOMS? Wyjaśnia psycholog Danuta Hryniewicz:

Do szkół przychodzi coraz więcej dzieci, które nie radzą sobie psychicznie i potrzebują wsparcia. Odpowiedzią na te zmiany jest prawo oświatowe  obligujące szkoły do zatrudniania specjalistów (pedagogów, psychologów) Wydawałoby się, że dziecko potrzebujące pomocy i wsparcia je ma. Jednak dane i obserwacje, wskazujące na wzrastającą ilość problemów, pokazują konieczność wprowadzania zmian w udzielaniu pomocy. Każdy ze specjalistów na ogół pracuje indywidualnie – koncentruje się na wycinku problemów dziecka, przede wszystkim tych, które wpływają na trudności edukacyjne. To jednak za mało. Oprócz przygotowywania ucznia do wyzwań współczesnego świata, konieczna jest koncentracja na aktualnych potrzebach dziecka we wszystkich sferach jego funkcjonowania (fizycznej, społecznej, poznawczej, psychicznej/emocjonalnej). Takie podejście wymaga zintegrowania działań osób wspierających dziecko i to zainicjowało prace nad utworzeniem Centrum Wsparcia Ucznia w ZSOMS. Idea łącząca wszystkich specjalistów to humanistyczne podejście podkreślające wiarę, że pomimo zmian technologicznych, cyberświata, w którym żyje młodzież, jest ona bardzo samotna. Dla zdrowego rozwoju psychicznego potrzebny jest kontakt z drugim człowiekiem. Człowiekiem, który potrafi słuchać, nie ocenia, wspiera w poszukiwaniu rozwiązań różnych problemów, pozwala podejmować decyzje i ponosić ich konsekwencje. Udzielanie zintegrowanej pomocy i wsparcia jest szczególnie ważne w szkole mistrzostwa sportowego, gdzie specyfika zakłada większy wysiłek ucznia i równocześnie kontakt z większą ilością sytuacji stresujących. Trudności sprawia także pogodzenie roli ucznia z rolą sportowca – nie mogą one ze sobą konkurować. Dlatego ta specyficzna grupa uczniów wymaga także innego wsparcia i pomocy.

Małgorzata Bonk

Recent Posts

Główne Mistrzostwa Polski w pływaniu

W dniach 25-28 kwietnia na pływalni Aqua Lublin odbyły się Główne Mistrzostwa Polski w pływaniu…

3 dni ago

Dzień Ziemi

W kwietniu uczniowie na wielu lekcjach zajmowali się zagadnieniami przybliżającymi treści związane z ochroną przyrody…

5 dni ago

7 medali w finale Ligi Szkół i Klubów Śląskich

16 kwietnia na gliwickiej pływalni Olimpijczyk odbyła się finałowa edycja zawodów z cyklu Ligi Szkół…

2 tygodnie ago

Grand Prix Małopolski w pływaniu

13 kwietnia na krytej pływalni w Oświęcimiu odbyły się zawody z cyklu Grand Prix Małopolski,…

3 tygodnie ago

Finał wojewódzki w drużynowych biegach przełajowych

11 kwietnia na terenie Parku Miejskiego w Bytomiu odbył się finał wojewódzki w drużynowych biegach…

3 tygodnie ago

Wojewódzkie i międzywojewódzkie zawody LDK

23 marca w Konopiskach odbyły się Międzywojewódzkie Mistrzostwa Młodzików oraz Wojewódzkie Zawody LDK w biegach…

1 miesiąc ago