Co jest więc niezbędne?
Jeśli przyjmiemy założenie, że szkoła nie powinna być postrzegana przez uczniów jako nudna czy uniemożliwiająca samodzielne zdobywanie wiedzy, blokująca motywację koniecznym staje się postawienie sobie pytania jak to zrobić i na czym się oprzeć – mówi Danuta Hryniewicz, psycholog w ZSOMS – Punktem wyjścia powinna być wiedza o mózgu. Miejscem pracy nauczyciela jest bowiem mózg dziecka. Zdobywanie wiedzy to „rzeźbienie mózgu”, budowanie nim szlaków. Taka wiedza nauczyciela będzie przekładała się na stosowane przez niego sposoby nauczania.
Nasze cele:
Dlaczego program wdrażamy na etapie edukacji wczesnoszkolnej?
Dziecko przychodzące do kl. I prezentuje najczęściej bardzo wysoki poziom motywacji osiągnięć, jest osobiście zainteresowane uczeniem się, ciekawe poznawczo – mówi Ludmiła Nowacka, dyrektor ZSOMS – Rodzice, najbliższe środowisko podkreślają ważność wiedzy, uczenia się, są zainteresowani nauką dziecka. Dorośli: nauczyciele, rodzice są bardziej otwarci na stosowanie różnorodnych strategii nauczania. I mają wspólny cel: aktywne angażowanie dziecka w samodzielne poznawanie, rozumienie i budowanie własnego obrazu świata.
Jak zamierzamy zrealizować program?
Autorzy książki Rewolucja w uczeniu wskazują, że wszystkie dobre programy edukacyjne opierają się na sześciu głównych zasadach, których respektowanie wymaga:
* odpowiednią aranżację sali
* dobry nastrój nauczyciela i ucznia
* afirmowanie, skupianie, ukierunkowanie uwagi
* ustalenie oczekiwanych rezultatów i celu „co z tego mi się przyda?”
* wizualizację celów
* traktowanie błędów jako informacji zwrotnej
* stworzenia ogólnego obrazu danej dziedziny
* dostosowania nauczania do różnych stylów uczenia się uczniów i wszystkich rodzajów inteligencji
* tworzenia map skojarzeń, wizualizacji
* rozumowanie, analizowanie, refleksja
* twórcze rozwiązywanie problemów
* techniki zapamiętywania pomagające przechować informacje w pamięci długotrwałej
* myślenie o myśleniu
* stosowanie zdobytej wiedzy poza szkołą
* wykonywanie tego, czego się nauczono
* uczniowie nauczycielami
* łączenie nowych wiadomości z dotychczasową wiedzą
* zdawanie sobie sprawy „z tego, co wiem”
* ocena własna, rówieśników, instruktora
* ciągłe powtarzanie.
Ważne jest, aby wszystkie warunki były spełnione jednocześnie, poprzez ich zharmonizowanie i pełne zaangażowanie uczniów. Taki właśnie program, który zostanie przełożony na konkretne działania, ZSOMS wprowadza od klasy I szkoły podstawowej.
W dniach 25-28 kwietnia na pływalni Aqua Lublin odbyły się Główne Mistrzostwa Polski w pływaniu…
W kwietniu uczniowie na wielu lekcjach zajmowali się zagadnieniami przybliżającymi treści związane z ochroną przyrody…
16 kwietnia na gliwickiej pływalni Olimpijczyk odbyła się finałowa edycja zawodów z cyklu Ligi Szkół…
13 kwietnia na krytej pływalni w Oświęcimiu odbyły się zawody z cyklu Grand Prix Małopolski,…
11 kwietnia na terenie Parku Miejskiego w Bytomiu odbył się finał wojewódzki w drużynowych biegach…
23 marca w Konopiskach odbyły się Międzywojewódzkie Mistrzostwa Młodzików oraz Wojewódzkie Zawody LDK w biegach…